Carel Visser

Capo Gallo, Palermo (1957) • Kleurpotlood op papier • 35.3 x 50.4 cm • Gesigneerd en gedateerd ‘CN Visser 57’ (rechtsonder)

Herkomst: Collectie Kees Donker • Particuliere collectie

In 1957 ontving Carel Visser een studiebeurs van de Italiaanse overheid en ging hij voor zes maanden op studiereis naar Sardinië. Zijn tekening van Capo Gallo is interessant omdat de berg niet alleen weerspiegelt in zee, maar ook in de “dubbelvormen” die zijn beeldhouwwerken uit de periode typeren.

Deze tekening was te koop • Verkocht

Carel Nicolaas Visser (1928-2015) wordt beschouwd als een van de belangrijkste Nederlandse beeldhouwers van de twintigste eeuw. Visser studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en startte zijn carrière als schilder.

In de jaren ’50 begon Carel Visser te experimenteren met het maken van sculpturen en maakte hij de overstap naar beeldhouwkunst. Zijn vroege werken waren voornamelijk abstract en gemaakt van materialen zoals ijzer, staal en hout. Later begon hij ook andere materialen te gebruiken, zoals rubber, glas en plastic.

Visser’s sculpturen worden gekenmerkt door een combinatie van geometrische vormen en organische elementen. Hij was geïnteresseerd in de relatie tussen vorm en ruimte en hoe sculpturen zich verhouden tot de omgeving. Zijn werken zijn vaak abstract en minimalistisch, waarbij hij streefde naar eenvoud en essentie. 

Carel Visser ontving verschillende prijzen en erkenningen voor zijn werk, waaronder de David Röell Prijs voor Beeldende Kunst (1961) en de Oeuvreprijs voor Beeldende Kunst van het Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst (2005). Zijn sculpturen zijn te zien in vele openbare en particuliere collecties in binnen- en buitenland.