Moeder met twee kinderen (1949) • Gips, Uniek exemplaar • 45 x 24 x 10.5 cm
Herkomst: Erven Meefout
Literatuur: Anne Berk, Beatrix Hartkamp, Jeroen Meefout, Jan Teeuwisse, Nelleke van Zeeland, ‘Jan Meefout Monografie’, Zwolle 2010, p. 101, no. 38-c, Geïllustreerd
Johannes Petrus Wilhelmus ‘Jan’ Meefout (1915-1993) was een Nederlandse beeldhouwer. Meefout kreeg zijn opleiding aan de Kunstnijverheidsschool Quellinus, de Nieuwe Kunstschool en de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Op de Rijksakademie kreeg hij les van Jan Bronner en Frits van Hall.
Meefout werkte het liefst met de materialen hout en steen, zijn favoriete onderwerp was de vrouw, vooral zijn eigen vrouw Irmgard Stahl. Hij wordt gezien als de beeldhouwer bij uitstek van de sensuele vrouwenfiguur, met ronde, mollige vormen van de enigszins gedrongen lichamen. De beelden neigen licht naar de abstractie, maar hij heeft de figuratie nooit verlaten.
De Amsterdamse beeldhouwer kwam uit een socialistisch arbeidersgezin en was in latere jaren overtuigd communist. Meefout had weinig op met de kunsthandel en stond erom bekend dat hij zijn beelden niet graag verkocht. Het liefst liet hij alles na aan zijn vrouw en kinderen. Opdrachten, onder andere van de gemeente Amsterdam, verkreeg hij vaak via Hildo Krop met wie hij zich verwant voelde.
Docent beeldhouwkunst was Meefout aan de Academie voor Beeldende Vorming en hij gaf les in houtbewerking. Hij was lid van Arti et Amicitiae, de Beroepsvereniging van Beeldende Kunstenaars BBK, het Nederlands Kunstenaars Genootschap en de Nederlandse Kring van Beeldhouwers NKVB. Museum Beelden aan Zee in Scheveningen bezit veel werken van Meefout en wijdde in 2010 een grote overzichtstentoonstelling aan zijn oeuvre.