Pierrot (1976) • Brons • 27 cm • Gesigneerd en gedateerd ‘KV76 3/3’ (bodem)
Herkomst: Uit de collectie van de Amsterdamse verzamelaar Otto Schaap (1933). De collectie Schaap telde meer dan 600 schilderijen, installaties, sculpturen, etnografica en grafiek. Een grote passie voor bijzondere objecten leidde door de jaren heen tot een diverse en uitgebreide verzameling met nadruk op Nederlandse hedendaagse kunst en etnografica. Eind 2019 was de tijd gekomen om afscheid te nemen. Enkele werken gingen naar het Kunstmuseum Den Haag, het merendeel kwam terug op de markt.
Dit beeld was te koop • verkocht
Korstiaan “Kees” Verkade (1941-2020) was een Nederlands beeldhouwer. Na teken- en schilderlessen bij Gerrit van ’t Net, studeerde hij van 1958-1963 aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Zijn atelier had hij van 1965 tot 1979 in Zandvoort, daarna in Zuid-Frankrijk en Monaco.
Verkade werd geboren in Haarlem en dat is zichtbaar in de regio. Op de hoek van de Grote Houtstraat staat zijn eerste opdracht voor de gemeente Haarlem Stadten en in de Barteljorisstraat staat Malle Babbe. Daarnaast zijn werken van hem te vinden in onder andere Zandvoort (verzetsmonument), Overveen (Anton Pieck), Heemstede (Twee bokspringende jongens) en Noordwijk (Koningin Wilhelmina). In Amsterdam staat in het Eerste Weteringplantsoen een buste van Simon Carmiggelt. In Groningen bevindt zich een van zijn bekendste beelden: Fietsles.
Voor het prinselijk paleis van Monaco staat ook een groot beeld van Verkade: Il Malizia. Het is het beeld van een monnik met onder zijn pij een zwaard. Verkade kreeg deze opdracht in 1997 in verband met de herdenking dat Monaco 700 jaar werd geregeerd door de familie Grimaldi. Il Malizia (de sluwe) was de bijnaam van Francesco Grimaldi, de stichter van het prinsdom.