Gezicht op Spaarndam (ca. 1905) • Olieverf op doek • 54 x 59 cm • Gesigneerd ‘HF Boot’ (rechtsonder)
Herkomst: Particuliere collectie Laren
Tentoonstelling: Kees Verwey en Wim Steijn – Gedeeld atelier, Verwey Museum Haarlem, 19 Januari 2024 – 20 Mei 2024
In 1905 verhuisde Boot naar Spaarndam om zich van daaruit twee jaar later in Haarlem te vestigen. In dit werk in warme bruintinten is de sfeer van Spaarndam nog steeds herkenbaar, met een brug zoals deze nu nog over de Boezemsluis ligt, ziende naar de kerk.
Prijs: € 1.750
Henri Frédéric Boot (1877-1963) was een Nederlandse kunstschilder die het overgrote deel van zijn werkzame leven in Haarlem woonde. Hij gold als de nestor van de Haarlemse School van de twintigste eeuw. Tot zijn vele leerlingen behoorden Kees Verwey en Otto B. de Kat.
Voordat Boot zich in 1907 vestigde in Haarlem, woonde en werkte hij in Breda, Rotterdam, Nes op Ameland, Spaarndam en Amsterdam. Circa 1908 betrok hij op Klein Heiligland in Haarlem een huis waarvan hij kamers verhuurde aan onder meer Anton Heyboer. Bijna een halve eeuw woonde hij daar, in een sterk vervuild woonhuis en atelier, waar hij ook les gaf aan zijn vele leerlingen.
Boot was een conventionele schilder, voor wie het doorgronden en vastleggen van de alledaagse werkelijkheid het hoogste doel was. De ambachtelijke kant van kunst stond voor hem centraal, net als zijn fascinatie voor het eenvoudige volkse leven. Een goede kunstenaar behoorde in zijn opvatting niet tot de elite, maar diende een vakman te zijn die in armoede moest ploeteren totdat zijn werk af was.
Voor de belangen van zijn mede-kunstenaars zette Boot zich zijn leven lang in als actief lid van kunstenaarsverenigingen. Ook voor de Kultuurkamer die tijdens WOII was ingesteld door de Duitse bezetter. Dat zorgde ervoor dat veel Haarlemmers hem na de oorlog met gemengde gevoelens bekeken. Toch bleven zijn vrienden, waaronder Godfried Bomans, Lodewijk van Deyssel, Harry Mulisch en Mari Andriessen, hem na die tijd trouw.
Het oeuvre van Boot bestaat uit portretten, interieurs, landschappen en vele stillevens, geschilderd in een tonale stijl die onmiskenbaar schatplichtig is aan de schilderkunst van de negentiende eeuw. Boot was een klassiek schilder; hij ging niet mee met het modernisme.